EKG s.r.o. - zastoupení LAOWA pro ČR a SK Gočárova třída 1105
Hradec Králové, 500 02

telefon: +420 495 538 132
email: info@ekgfoto.cz
www: www.laowa-objektivy.cz


Laowa 85 mm f/5,6 2x Ultra Macro APO

Boris Stojanov

Když jsem své světaznalé ženě oznámil, že budu mít na testování speciální makroobjektiv od Laowy, pouze mi na první dobrou kontrovala otázkou: „A co s tím, když je venku hnusně? Nic nekvete a nic nelítá.“ A to ještě netušila, že vzápětí dorazí Laowa 45 mm f/0,95, se kterou to bude ještě hustější.

Text a foto: Boris Stojanov, www.borisstojanov.cz, www.facebook.com/borisstojanovfoto

_BSR4_small2.jpg

Je chytrá. Přesně naplňuje ono heslo Nepotřebuji Google, protože moje žena ví všechno. A já jsem samozřejmě zasloužilý ženáč, takže se nepouštím do předem prohraných
bitev. Její otázka ale měla reálný základ, který se v průběhu vánočních a novoročních svátků začal dramaticky plnit. Žádná námraza, prostě nic fotogenického, jen bláto, šedo
a teplo. Alespoň u nás ve středokotlině.

Občas je víc než těžké skloubit něco koukatelného s momentálními podmínkami tak, aby bylo na čem zkoušet a o čem psát. Těším se na dobu, až budeme zase volně dýchat a cestovat, aby byly příležitosti, ale nyní musím vzít zavděk situací, která nastala, takže takovým tím domácím cvakáním… Nejdřív jsme pocvakali něco, co ještě nestačilo uschnout a zmrznout, a pak se vrhli na domácí poklad… teda poklad, hrstku drobných mincí z různých období, jejichž hodnota je dnes zhruba pivo na stojáka. Přidali jsme známky z poválečného období, které se však co do tisku ukázaly jako velmi nekvalitní. Vítězem se nakonec ukázalo oko Jana Amose z dvousetkorunové bankovky, které pomohlo odhalit, co to vlastně máme za sklo. Cesta k výsledku byla ovšem velmi trnitá…

_BSR4_small2.jpg

Prach jsi a v prach se obrátíš
Otřepaný citát z Bible je to první, když se zpocený usadíte na židli a stáhnete fotky ke zpracování. Nabízená clonová škála na objektivu je velmi jednoduchá: f/5,6 – 8 – 11 – 22. Co si tak pamatujete z pouček o makru, je plné zvětšení a největší clona. Pokud tedy nemáte kuchařské kořeny a nebudete skládat sendviče. A tento objektiv je pro bezzrcadlovku s bajonetem Sony. Já tedy vím, že jsem prase, ale že až takové, to jsem… vlastně… tušil. Clona 22 mě v tom pouze utvrdila. To není na balonek ani na špachtli, to je snad na servis! Takže pokud přeci jen na fotkách najdete nějaký bordel… pardon. Už jsem byl z toho klikání znaven a ochota zkoumat každý milimetr mě minula. První rada tedy zní: pokud si chcete hrát s tímto a dalšími makroobjektivy nejen od Laowy se zavřenou clonou, musíte mít čistý čip!

Z ruky?
Donedávna jsem se domníval, že fotit s manuální Leicou M 240 a nasazeným Summicronem 50 f/2 psa, běhajícího po pláži v protisvětle, je umění. Pak přišla další výzva: fotit s manuálním objektivem Zeiss Otus 100 mm f/1,4 rockový koncert na plnou díru – i to se jakžtakž povedlo, byť odpadu byla hromada. Ale fotit s tímhle sklem z ruky makro 2:1 je opravdu peklo. Ta šance je tak malá, že opravdovou sílu odhalí pouze velmi odhodlaní a zapálení jedinci. Na druhou stranu, pokud je makro váš celý svět, budete spokojeni. Případně jestli se rádi potápíte, neklepou se vám ruce a netrpíte vetchozrakostí, pak to bude velká zábava. Na příští pokus si pořídím spíše stativové sáňky s makro posuvem, protože pokud chcete opravdu využít zvětšení 2:1, musíte pohybovat při ostření celým foťákem, nikoliv otáčet ostřicím kroužkem. Poměr zvětšení je perfektně vyznačen na objektivu, takže stačí vlastně jen správně pootočit na vyznačenou hodnotu ostření, nastavit clonu, zatajit dech a neomdlít. Vlastně ne, ještě potřebujete obrovské množství světla, protože bojovat s prachem na čipu a ještě se šumem při vysokém ISO je opravdu na palici.

_BSR4_small2.jpg

Jako skvělý pomocník se tentokrát ukázal stativ Gitzo Traveler, který má v transportní poloze otočené nohy vzhůru, což umožňuje je tak nechat, uvolnit obrubu středové tyče, připnout foťák pomocí L-plate a na kulové hlavě jej vytočit jakoby do portrétního módu. Tím získáte zařízení pro focení na stole a trápení může začít. Jako zdroj světla jsem použil malý LED panel Fomei, který skvěle podrželo moje milované a všestranné mini Gitzo. Z jedné strany LED světlo, jako kontra denní světlo od okna a pak jen odhadnout správně, kdy focus peaking (barevné označení zaostřeného místa na displeji při fotografování v živém náhledu) ukáže, že je čas aktivovat samospoušť. Tedy ještě je třeba si uvědomit, že opravdová dřevěná podlaha z fošen je nádherná, trvanlivá, teplá, ale když uděláte krok, zhoupne se – i se stolem. Možná jak pod kým, ale pode mnou vždycky. Takže další pokus. Škoda že se ve Venus Optics více neinspirovali historií, protože geniální objektiv Minolta 3×–1× Macro Zoom měla v kufříkovém balení i podstavec a byla osazena makroposuvem… Na druhou stranu, její prodejní cena byla v roce 1990 kolem 900 USD a dnes ji seženete v dobrém stavu zhruba za dvojnásobek.

Takže co si o tom myslet?
Makro je pekelná disciplína, tedy ta fotografie, ze které vám padne brada. Samozřejmě jako každá dnešní disciplína umožňuje obrovské využití moderních technologií, softwarových nástrojů a technik, jako je třeba Macro Focus Stacking. Skládání více expozic pomocí specializovaných softwarů, pluginů nebo pouze pomocí funkce Photoshopu je velice náročné, ale výsledek je dechberoucí. A vlastně s využitím všech těchto malých podvodů můžete parádně fungovat i s touto Laowou. Jasně, s jakýmkoliv objektivem, ale tady dostanete ještě bonus v podobě dosti brutálního zvětšení a odolnosti vůči aberacím. Pokud si tedy třeba pořídíte ještě makrosáňky s mikroposuvem a v multiexpozici pořídíte sérii záběrů k proostření celé scény, výsledek bude top. Laowa 85 f/5,6 2× Ultra Macro APO vám k tomu dodá krom zmiňovaného i velmi kompaktní velikost – jedná se o jeden z nejmenších makroobjektivů 2:1 pro plnoformátové bezzrcadlovky, pěknou kresbu, perfektní označení zvětšení, hladký chod ostřicího kroužku a díky apochromatické konstrukci nebudete muset bojovat s aberací v zaostřeném, ale ani v nezaostřeném poli. Pokud si vezmete bezzrcadlovku s vyšším rozlišením, jedná se i o velmi příjemný a kompaktní portrétní objektiv, se kterým nafotíte veškerou portrétní tvorbu. Od detailu oka, ke kterému využijete možnosti makra při fotografování z blízka, až po fotografování celé hlavy, kde bude nejotevřenější clona f/5,6 tak akorát, abyste neměli ostré jen oči.

_BSR4_small2.jpg

Při cloně f/5,6 budete mít téměř proostřenou tvář a klasické ohnisko 85 mm vám zase zaručí pěkné odtržení objektu od pozadí. Při zcela otevřené cloně f/5,6 se dočkáte krémového bokehu bez jakékoliv nervozity.

Při zcela zavřené cloně f/22 jsou hrany konkrétnější, ale separace pozadí je stále na velmi dobré úrovni. Záleží samozřejmě na vzdálenosti objektu od objektivu, ale i od pozadí. Pokud jsou mimo hloubky ostrosti světelné či lesklé zdroje, dostanete pravidelná čistá kolečka.

Co s tím?
Laowa 85 mm f/5,6 2× Ultra Macro APO je, pokud dobře koukám, osmým makroobjektivem od Venus Optics. Dvojnásobné zvětšení, nebo chcete-li poměr zvětšení 2:1, mají skoro všechny, není tedy v této specifické kategorii objektivů žádným nováčkem. Navíc zasahuje většinu ohnisek, v nabídce naleznete ohniska od 15 až po tradiční 50 i 100 mm, pro oba formáty APS-C i full-frame. Apochromatické členy potlačující optické vady sází Venus už téměř do všeho a mohu říct, že pokud nejde do extrémní světelnosti f/0,95 – daří se jí souboj s aberacemi zvládat solidně. U nejnovějšího přírůstku 45 mm f/0,95 dokonce lépe než výrobcům objektivů se stoletou tradicí, o zlomku ceny nemluvě. Makroobjektivem s ohniskem 85 mm a dvojnásobným zvětšením udeřila Laowa hřebíček na hlavičku velmi silně, neboť klasická portrétní 85 mm je vedle ní nudná, velká a těžká. Umí totiž „jen fotit portréty“, i když mám za sebou období, kdy jsem ji prakticky nesundával a fotil s ní přírodu i architekturu, samozřejmě na f/1,4. Měla i autofokus, což u Laowy nenajdete. Nehledejte vlastně žádnou elektroniku, prostě tam není. Všechny jejich objektivy jsou tohoto prosté, bez automatického ostření, bez jakékoliv elektroniky. Moderní skleněný design ve špičkovém zpracování a balení za super cenu – to je Laowa.

Laowa 85 mm f/5,6 2X Ultra-Macro APO

Laowa 85 mm f/5,6 2X Ultra-Macro APO

Přejít na produkt

Když ostříte pomocí focus peakingu a používáte lupu, nemůžete ji zrušit pouhým namáčknutím spouště, jako třeba u Tokiny Firín 21 mm. Tělo totiž nedostává tu informaci přes kontakty, takže nedokáže lupu přepnout z detailu na obraz celé scény. Musíte si to pěkně odmačkat a pak vyfotit. Focení chce hodně píle, není to pro vystresované stíhače, co za den objedou deset zámků a nafotí 5000 snímků. Je to pro přemýšlivé a hlavně trpělivé jedince, kteří jsou schopni obětovat hodně píle a hodně času. Pak jsou odměněni. Makrofotograf, který bude mít sáňky s mikroposuvem, bude jásat, bude mít makro i portrétní objektiv v jednom maličkém balení. Fotografové produktů nebo vlastně jídla – food bloggeři – by měli zbystřit, neboť toto sklo je zoom na detaily s hraničními možnostmi, o kterých se jim nezdálo. Pro produktové fotografie postavené na focus stackingu, tedy skládání obrazu z expozic s posunutou hloubkou ostrosti, to bude výjimečně prospěšné sklo díky ohnisku zaručujícímu odtržené pozadí. Dá se tedy bez nadsázky říci, že Laowa 85 mm f/5,6 2× Ultra Macro APO je takový malý multitalent. A to my máme rádi!